Gå ner i vikt efter graviditet

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Mimmi

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Viktuppgång under graviditeten påverkar viktnedgången efteråt

Alla går upp i vikt under graviditeten. Ibland går man dock upp mer än planerat, eftersom att man ofta är hungrig, samtidigt som det inte är så lockande att tänka att man ska träna.

Då kan det vara svårt att gå ner sina extra kilon, inte minst för att det är tufft att hinna och orka leva sunt samtidigt som man tar hand om ett nyfött barn. Kroppen är dessutom inte alla gånger på topp efter förlossningen precis som vi nämnde i vår artikel om att gå ner i vikt som gravid.

Hur går man ner i vikt efter graviditeten?

Det kan vara svårt att komma igång med att tappa vikt efter graviditeten. Ens livsstil kommer förändras när man under nio månader har ett barn i sin kropp, och att återgå till ens gamla livsstil kan vara något av ett projekt efter ens graviditet. Men det finns naturligtvis vägar.

Det första man bör göra är att äta en allsidig och näringsrik kost. Det andra man kan tänka på i ett tidigt stadium är att börja motionera försiktigt, även om man ska ta det väldigt försiktigt kort efter en förlossning.

Kosten efter förlossningen

Under graviditeten äter man gärna i princip allt och det är varken fel eller konstigt. Men efter förlossningen är det dags att lägga om rutinerna lite… eller mycket. Att äta regelbundet är viktigt, och det är också nyttigt för kroppen med en varierad kost.

Begränsa mängden rött kött och undvik skräpmat, men försök i övrigt få i dig hela kostcirkeln. Ät gärna mycket fisk och grönsaker, men kom ihåg att också få i dig en mer kolhydrater än under vanlig viktminskning.

Bra matvanor hjälper dig inte bara att gå ner i vikt efter graviditeten utan påskyndar dessutom den återhämtning kroppen behöver dels efter en nio månader lång graviditet, men också efter förlossningen och under den period du ammar.

Kvinnor som varit gravida brukar uppleva en ganska snabb viktminskning under några veckor, vilket sedan avstannar och blir mindre. Detta är dock normalt och hälsosamt. Medan man ammar är rekommendationen visar studier att man nämligen bör gå ner max ett halvt kilo i veckan under den tid kroppen behöver näring för att producera bröstmjölk.

Du ska alltså inte gå all in när det kommer till att gå ner i vikt efter din graviditet, utan ta det sakta men säkert.

Motion och träning efter förlossning

I ungefär två månader efter graviditeten bör man undvika att träna hårt. Att hoppa och löpa är inte sunt för din kropp under de första månaderna. Börja istället med att återuppbygga grundfysiken.

  • Knipövningar för magmuskulaturen och enkel motion kommer att ta dig långt till en början och är lagom för någon som just genomgått en graviditet.

Kom ihåg att kroppen går igenom mycket under en graviditet och försök att inte bli besviken för att du inte orkar med mer än du orkar. Det är alltid viktigt att lyssna på kroppen, men det är av ännu större vikt under och efter en graviditet. Ivern att nå en bra vikt efter graviditeten ska inte gå före din hälsa.

Kroppen kommer successivt att klara mer och mer efter en graviditet, räkna dock med att det tar upp emot ett år innan du verkligen kan köra för fullt igen. Öka din mängd fysisk aktivitet långsamt.

Träna med din bebis

Att träna med sin bebis kan betyda flera saker. Dels kan du göra övningar med bebisen, som kombinerar lek och träning. Också ett väldigt bra sätt att gå ner i vikt utan att lämna hemmet. Gör du en liten sak som lyfta ditt barn, så är det en fysisk aktivitet. Sedan går det också att träna sig i form med sitt barn på så sätt att man är ute och går långa promenader med barnvagnen.

Många studier betonar vikten av att ens barn får mycket frisk luft och erfara alla intryck som finns utanför hemmet. Att ta en extra promenad är bra både för din kropp och för bebisen, och bidrar till att du går ner i vikt.

När det gått några månader och du känner dig redo att besöka gymmet igen så är ytterligare ett sätt att träna med ditt barn att helt enkelt ta med det till gymmet. Många gym har träningspass och träningsformer där det helt okej, och ibland till och med uppmuntrat, att ta med sitt barn.

Hitta mammaträning nära dig

Mammaträning bedrivs över hela landet och om du inte hittar det just där du bor, så lär det finnas i närheten.

Gym och träningsorganisationer erbjuder mammaträning där du utöver motion dessutom kan få råd och stöd och hjälp från andra mammor. Efter graviditeten kan det kännas ovant för kropp och huvud att komma tillbaka till en träningsmiljö och mammaträning hjälper till med det steget.

Dessutom är dessa former av träning specialanpassad för kroppen så som den faktiskt är efter en lång graviditet. Arrangörerna brukar ha mycket erfarenhet av att vägleda kvinnor dels utifrån den allmänna situationen – alltså att de nyligen tagit sig igenom en förlossning – men också på ett personligt plan där vissa har lite extra vikt att göra sig av med.

Många är oroliga att göra fel eller träna för mycket eller för lite efter förlossningen. Kom ihåg dock att många känner så, och att det inte är något fel i att kanske vara lite nervös över sin förmåga. Vi har sedan tidigare konstaterat att gå ner i vikt med träning är det mest effektiva sättet att tappa kilon.

Få med din partner på en sundare livsstil och eventuell viktminskning

Det går enklare att bygga upp kroppen till den nivå den var innan graviditeten om alla hemma drar åt samma håll. Är din partner en soffpotatis som slukar kalorier som om det inte fanns någon morgondag, så kommer det vara lätt att dras ner i det beteendet.

Berätta för din partner att du behöver hjälp för att gå ner i vikt, och att detta görs bäst genom denne också byter till en mer hälsosam kost och börjar träna regelbundet. Det hjälper dig att få energi och motivation att tappa överflödiga kilo.

Så påverkas amningen när du försöker gå ner i vikt efter graviditeten

Efter förlossningen så är det vanligt att under några veckor att gå ner ganska mycket i vikt bara genom amning, även om du äter som vanligt och inte tränar bortsett från att du är ute och går mycket. Efter några veckor blir inte effekten lika stor, och även det är i sin ordning.

Under perioden med amning bör du nämligen bara gå ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det krävs mycket energi att producera bröstmjölk, så det är viktigt att komma ihåg att få i sig alla näringsämnen kroppen måste ha.

Mammaträningsappar vi kan rekommendera

Det finns många appar för mammor som vill träna. I de flesta fall finns övningar och information anpassade för vilken nivå du befinner dig på, till exempel baserat på hur länge sedan du var gravid, din fysiska form och hur mycket du tränade innan du graviditeten.

”Mamma i form” är en populär och ganska billig app med många övningar och möjligheten att sy ihop ett eget träningsschema utifrån vad din kropp behöver. Hjälper dig både gå ner i vikt och bygga upp grundfysiken.

Appen som kort och gott heter ”Mammaträning” är en annan populär träningsapp. Utöver att bygga träningsscheman kan du i denna app också på ett anteckna hur du känner inför och efter träning.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har en app som heter ”Gravid- och Hemmaträning” där du får råd och tips om träning både under och efter graviditeten. Här finns tips på hur du kan träna i olika situationer, till exempel om du har ont om tid eller vill gå ner i vikt.

Föregående artikel: Gå ner i vikt gravid

Nästa artikel: Gå ner i vikt hemma