Gå ner i vikt – Klimakteriet

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Därför går du upp i vikt under klimakteriet

Klimakteriet är en omvälvande tid för kroppen och innebär många förändringar. Några av dessa innebär tyvärr ofta en viktuppgång och att det dessutom blir svårare att gå ner i vikt. Den främsta orsaken till att kroppen förändras beror på hormoner. Östrogen och progesteron minskar och detta har en inverkan på så väl hungerkänslor som ämnesomsättning.

Även om kvinnor kommer i klimakteriet vid olika åldrar så är det till syvende och sist ändå en indikation på stigande ålder, och med detta kommer bland annat konsekvensen att man kommer tappa muskelmassa.

Eftersom att vår muskelmassa är det som använder mest energi gör tyvärr mindre muskler också att den ”passiva” kaloriförbränningen minskar.

Men trots att kvinnor i klimakteriet kämpar emot ett svårt motstånd är det ändå fullt möjligt att gå ner i vikt när man är 40 eller 50 år gammal. Det krävs dock lite extra disciplin och tanke.

I början av klimakteriet fördubblas fettinlagringen

  • Före klimakteriet sätter sig det mesta av fettet på benen och rumpan, men efter klimakteriet sätter det sig istället ofta runt magen.

Denna omfördelning av hur fettet fördelas innebär i princip alltid också att, särskilt under början av klimakteriet, att den totala mängd fett som lagras i kroppen blir högre – ofta fördubblat. Detta får naturligtvis ofta konsekvensen att vikten ökar.

Förlorad muskelmassa

Som tidigare nämnt är det också så att klimakteriet resulterar i en minskad mängd muskler. Detta inträffar med åren både för kvinnor och män, men effekten är större och snabbare för kvinnor.

Eftersom att muskler bränner många kalorier gör detta också att vikten ökar. Som tur är finns det sätt att lindra eller motverka dessa förändringar genom att tänka extra på vad man äter och tiden man ägnar sig åt träning. Kosttillskott med extra D vitamin kan också vara en tanke.

4 mattips för dig under klimakteriet för viktnedgång

  • LCHF/Keto – Dessa former av dieter kan vara till hjälp för att gå ner i vikt eller åtminstone hålla vikten. Så väl LCHF som Keto innebär att du drar ner på antalet kolhydrater, särskilt av den snabba sorten, och istället äter mer livsmedel som innehåller bra fetter och mycket protein, till exempel fet fisk. Att äta ketogen mat har dessutom den fördelen att mängden östrogen faktiskt ökar.
  • Mer protein & mindre kolhydrater – Under klimakteriet kan det vara svårt att någonsin känna sig riktigt mätt och belåten. Kolhydrater finns i den sortens kost som huvudsakligen är till för att mätta. I och med att dessa blir mindre effektiva är det bra att lägga om din kost så att din mat innehåller mer protein och färre kolhydrater.
  • Periodisk fasta – Att endast äta ett visst antal timmar per dag gör att man undviker ohälsosamma vanor så som att äta sent på kvällen.
  • Skippa efterrätter och alkohol – Att skippa eller åtminstone dra ner på efterrätter och sluta dricka alkohol har oväntat stor effekt på att minska kaloriintaget.

Minska tobak och nikotin

Tobak och nikotin kan dels innebära att klimakteriet kommer tidigare och dessutom kan det förvärra många av effekterna. Att dra ner på tobak och nikotin är alltså förnuftigt om du vill göra det lättare att tampas med klimakteriet.

Att stressa hjälper inte

Stress kan göra det ännu mer svårt att gå ner i vikt. Forskning pekar på att kroppen fungerar sämre under stress, och dessutom har vi en tendens att äta mer och sämre när vår kropp känner stress.

Det kan därför vara en bra ide att försöka hitta stressfaktorer i ditt liv och försöka göra dessa lite färre till antalet eller lite mindre stressande.

Sov ännu mera

Klimakteriet leder ofta till vallningar som gör att det kan vara svårt att sova utan att vakna upp mitt i natten. Men det är ändå bättre att försöka få så många timmars sömn som möjligt.

  • Det finns forskning runt sömn och övervikt som finner starka samband mellan dessa, även om de exakta orsakerna inte är helt klargjorda.

Fokusera på ditt välmående

Wellness är inte bara en trend utan faktiskt någonting som kan vara viktigt för dig och din kropp. Om du inte testat tidigare så kan det vara en smart idé att testa yoga och meditation.

Läs gärna böcker eller skaffa någon av alla tillgängliga appar inom dessa områden för att få hjälp och inspiration.

3 effektiva övningar mot bukfettet som kommer i klimakteriet

Klimakteriet innebär alltså i princip alltid att mängden fett runt magen kommer att öka. Som tur är så kan du minska eller helt åtgärda det problemet genom att träna.

Plankan är klassisk övning där alla muskelgrupper tränas, men vissa mer än andra – däribland buken. Ligg med ansiktet neråt på golvet eller en matta och ha endast tår och underarmar som stöd för kroppen. Håll samtidigt ryggen rak genom att spänna magen. Försök att hålla positionen i tjugo sekunder och upprepa ett par gånger.

Situps är en annan bra övning om du vill träna bort ditt bukfett. Ligg på rygg med knäna något upphöjda och lyft sedan överkroppen i riktning mot knäna.

En lite tuffare övning är burpees som inte bara hjälper mot bukfettet utan också andra områden av kroppen som behöver träning. Börja stående, placera sedan händerna på golvet – axelbrett avstånd – och hoppa eller ta kliv bakåt för att positionera dig i planka.

Sänk bröstet och låren till golvet innan du trycker dig upp. Sträck ut höft och knä i ett hopp, och se till att du har händerna över huvudet när du hoppar. Repetera ett par gånger.

Tips från coachen: Våga styrketräna

Styrketräning ses inte alltid som det bästa för att gå ner i vikt men faktum är att det är underskattat. En större mängd muskler förbränner mer fett och kalorier och det är därför bra för viktminskningen att börja värna om din muskelmassa lite extra.

Styrketräning har dessutom en rad andra positiva effekter på din hälsa. När du blir äldre så blir din kropp skörare och då är det viktigt att också i förebyggande syfte motverka detta genom extra träning. Tvärtemot vad vissa säger så går det absolut att gå ner i vikt med styrketräning.

Du är inte ensam: Det är svårare att gå ner under klimakteriet

Det ska sägas att även om du gör förnuftiga val både kring mat och hur du tränar så vill inte alltid ens kropp lyssna när den genomgår den sortens förändringar som klimakteriet innebär. Även om du gör allt rätt för att gå ner i vikt är det ändå inte säkert att du går ner.

Detta betyder dock inte att det är meningslöst att lägga om till en kost där du får i dig rätt mängd kolhydrater och fett, eller att du inte ska träna för att det ändå inte fungerar.

Det kan mycket väl vara så att ditt sätt fungerar som det ska, men att konsekvenserna av klimakteriet hade varit ännu större om du inte ansträngt dig för att hålla dig i form.

Väldigt många kvinnor i klimakteriet lider av dessa problem. Du ska därför inte känna att du misslyckas för att det inte går precis som du hoppats. Du får försöka att se det positivt – genom din ansträngning har du mildrat konsekvenserna av en på vissa sätt svår fas i livet. Oftast blir det också enklare att både gå ner i vikt och hålla sig i form efter att den mest intensiva förändringsfasen går över.

Sammanfattning

Klimakteriet yttrar sig på olika sätt för olika kvinnor. Bland annat är det vanligt att öka i vikt, att tampas med vallningar och ibland även dåligt humör – även om inget av dessa nödvändigtvis alltid behöver vara fallet.

Trots denna uppförsbacke är det alltid en klok idé att värna om dig själv genom att exempelvis äta sund mat, dra ner på dåliga vanor och öka mängden fysisk aktivitet.

Det kanske inte alla gånger känns som att det har positiv inverkan – men det har det, och inte bara när det handlar om din vikt. Att gå ner i vikt under klimakteriet är jämförbart med att gå ner i vikt efter graviditeten, iallafall i form av den frustration man upplever. Ge inte upp, och följ våra tips så ska du se att du kommer fram!