Minska sötsug – Metoder

Senast Uppdaterat:
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Vi alla vet att tillsatt socker inte är något vidare för ens hälsa. Alla blir sötsugna ibland, men visst vore det skönt att minska sitt sötsug? Därför har jag listat mina testade metoder att minska sötsug. Men jag tänkte att vi börjar med några vanliga orsaker till att du blir sötsugen, så får du hur mycket du känner igen dig!

Vanliga orsaker till sötsuget

  • Sömnproblem – Dålig sömn påverkar enligt flera studier sötsuget och har starka kopplingar till övervikt. Se till att sova tillräckligt för att ha energi nog att orka leva ett sundare liv.
  • Rastlöshet – Om du känner dig uttråkad är det större risk att ditt sötsug gör sig till känna. Det är bra om du kan försöka utveckla nya intressen för att fylla mer av tiden.
  • Stress – Stress aktiverar hormoner i kroppen som gör att man kan känna mer sötsug. Genom att minska mängden stress går det även att minska sötsuget.
  • Dålig kost – Vissa sorters livsmedel blir man mer sötsugen av, i vissa fall – som om man äter mycket snabba kolhydrater – blir man faktiskt även mer hungrig en kort stund efter att ha ätit. Ta reda på vad som håller dig mätt länge och vad som håller blodsockret på en bra nivå.
  • För lite motion – När du motionerar kräver kroppen bra mat och inte bara socker. Den energi du förbränner genom träning kan få kroppen att bli mindre sugen på sötsaker.
  • Vätskebrist – Vätskebrist kan ge en känsla av sötsug. Se därför till att dricka tillräckligt med vatten.
  • Ångest – Ångest är inte alltid lätt att bli av med. Men om du kan hitta sätt att minska din ångest är chanserna också goda att du kommer äta mindre sötsaker.

Sötsugen? Så här lindrar du ditt sockersug – 7 metoder

1: Drick vatten regelbundet

Att dricka vatten ger dels en mättnadskänsla vilket är ett bra redskap för att kämpa mot sitt sötsug. Dessutom ger vätskebrist snarlika känslor i kroppen som ett sug efter socker, vilket gör att det blir lätt att man tappar kamplusten och äter något onyttigt. Att dricka vatten är ett väldigt enkelt och effektivt sätt att tillfredsställa kroppens behov.

2: Ät EN frukt

Ett vanligt misstag är att börja stoppa i sig frukt hela dagarna. Det är ingen bra idé – frukt innehåller inte enbart nyttigheter utan även, just det, fruktsocker. Men att äta en frukt för att få rätt nivå på blodsockret är ett bra tips för att stilla sötsuget.

3: Ta en promenad

Att ta en promenad gör inte bara att du får välkommen motion – utan även att du aktiverar dig och din kropp, vilket hindrar den sortens tristess och inaktivitet som många gånger gör att suget kommer krypandes.

4: Meditera

För att minska stress och höja fokuset kan det vara en bra idé att prova på att meditera.

5: Borsta tänderna

Att borsta tänderna är effektivt både fysiskt och psykologiskt. Dels är den mintsmak tandkräm ofta har någonting som minskar sötsuget och dels är dessutom känslan av rena tänder någonting som psykologiskt gör en mer avvaktande inför att omedelbart stoppa i sig massa socker.

6: Kromtillskott

Krom är en mineral som hjälper blodsockret att hålla sig på en normal nivå, vilket får effekten att suget efter godis och annat sött minskar. Kromtillskott används därför ofta av många som försöker få kontroll över sitt sötsug. Naturligtvis är det så att du även måste ha bra disciplin för att stå emot – men krom kommer hjälpa dig.

7: Gör något du tycker om

Att låta timmarna gå genom att göra någonting du verkligen tycker är roligt är ett bra tips. Vips, så har flera timmar gått och du har inte haft en tanke på sötsaker.

7 livsmedel som hjälper mot sötsuget:

  • Frukt – Frukt och bär kan vara användbart för att reglera blodsockret och ger även vitamin och energi, samtidigt som det kan ”kännas” lite som godis på grund av smakerna. Undvik dock att äta alltför mycket frukt – håll det på en lagom nivå.
  • Vatten & Citronvatten – Vatten mättar och piggar upp, dessutom stoppar det de känslor av sötsug som kan uppstå om man har vätskebrist. Ett tips är att hälla i några droppar citron då det finns ämnen i citron som hindrar en del av sötsuget.
  • Kanel – Kanel höjer temperaturen och förbränningen i kroppen och har positiv effekt på att minska sötsuget. Detta innebär så klart inte att du ska äta kanelbullar hela dagen – men att blanda det i maten kanske kan vara en bra idé. Precis som med krom är det också så att kanel förekommer i många kosttillskott.
  • Sötpotatis – Sötpotatis innehåller någonting som kallas pektin vilket hindrar mycket socker från att hamna i blodet. Dessutom är sötpotatis väldigt mättande vilket kan hjälpa att hålla ner olika former av sötsug.
  • Ägg – Ägg är mättande, har mycket protein och bra kolhydrater. Att äta ett ägg till frukost eller mellanmål är en av de bästa lösningarna om du både vill bli mätt och få i dig vad du faktiskt behöver.
  • Bär – Bär är på många sätt ett bättre alternativ än frukt då de ofta innehåller mindre fruktsocker än vad de flesta frukter gör.
  • Tuggummi – Istället för att småäta godis och annat kan tuggummi vara ett vettigt alternativ. Smakar vanligtvis gott och finns i många olika varianter.

Dolda sockerfällor du bör se upp för

Smaksatt yoghurt och kvarg är en populär frukost men består av väldigt mycket socker. Läs gärna på förpackningen för att försöka hitta en variant som inte innehåller lika mycket socker som de andra.

En annan sockerfälla från frukostbordet är bröd. Framför allt finns det mycket socker i ljust bröd. Ta hellre ett lite grövre alternativ då dessa har färre snabba kolhydrater och mindre socker.

Alkohol, nötter och faktiskt ganska de flesta sorters energibars finns det också mycket socker i. Läs alltid på förpackningen för att ta det bästa alternativet.

Livsmedel mot sötsug

Ägg, sötpotatis och kanel är tre livsmedel som kan bistå dig i kampen mot sötsuget. Ägg äter vi ofta till frukost men fungerar lika bra till lunch eller på eftermiddagen.

Sötpotatis är mättande och perfekt till lunch. Kanel kan blandas i många sorters mat och förbättra både smak och möjligheterna för den som vill hålla sötsuget borta.

Blodsocker – Hur fungerar det?

Blodsockret fungerar lite olika beroende på vem du är. Vissa får dramatisk påverkan när det stiger eller sjunker, medan andra knappt märker av det. I alla fall så är lågt blodsocker starkt kopplat till mer sötsug. Det är därför viktigt att försöka hålla blodsockret på en bra och lagom nivå.

För att åstadkomma bör du äta bra mat, men det finns också ett antal produkter som kan hjälpa dig. Ett av de mest effektiva är att få i sig tillskott av krom, då detta bidrar till att hålla blodsockret på en lagom och jämn nivå.

Ät protein och bra fett

Om du äter protein och bra fetter håller du dig mätt under längre tid vilket är användbart när du vill kunna stå emot suget att snabbt få i dig någonting sött. Om du istället äter mycket snabba kolhydrater är risken stor att man ibland kanske faller för suget. Här kan du ta reda på hur mycket protein du kan behöva.

Därför stillar frukt sötsug

Frukt är sött och består av en del fruktos, vilket är ett slags socker. Ett överdrivet intag kan också trigga att du äter desto mer av andra sorters sött. Men någon enstaka frukt om dagen får för det mesta en positiv effekt, inte minst höjer det blodsockret, och kan göra att du känner mindre sötsug.

Vikten av att Dricka vatten

Att dricka vatten har många positiva effekter på hela kroppen. Bland annat förbättras organens funktioner och hjärnans pigghet. Att dricka vatten regelbundet för att undvika uttorkning gör också att sötsuget minskar. Ytterligare en bonus är att vatten faktiskt är mättande, utan att det finns några kalorier i det.

Minska sötsuget med naturligt krom

Krom bidrar till att ditt blodsocker håller sig på en lagom nivå. Sjunker det för lågt balanseras det upp, och stiger det för högt så får krom det att sjunka ner till kroppens optimala nivå.

Krom får vi i oss i form av vissa sorters mat, bland annat kött och broccoli, men eftersom att det ibland kan vara svårt att få i sig tillräckligt ska du överväga att ta kromtillskott som ger den mängd du behöver för att ha balans i blodet.

Är du sockerberoende?

Känner du alltid att du vill ha dig någonting sött? Eftersom att socker har flera beroendeskapande mekanismer är det inte ovanligt att kunna känna att dagen är ofullständig om man inte alltid får i sig någonting snabbt och sockerfyllt.

Som med alla beroenden är det svårt att frigöra sig, men det är viktigt att komma ihåg att det är långt ifrån omöjligt. Ett sockerberoende brukar dessutom kunna avhjälpas någorlunda snabbt – så det finns ingen anledning att tappa hoppet.

Föregående artikel: Hur mycket protein per dag?