Gå ner i vikt på en månad

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Hur mycket kan man gå ner i vikt på en månad?

Hur många kilon man kan tappa på en månad beror på ens förutsättningar. Ålder, kön och startvikt är några av de faktorer som påverkar antalet kilo man kan förlora.

En lång, kraftigt överviktig ung man kan genom hårt arbete och disciplin förlora 10+ kg på fyra veckor. Däremot är det svårt för en normalviktig kvinna att snabbt tappa 5 kg. Dessa olika förutsättningar gör att det är svårt att ge ett enkelt rakt svar.

Det är också lättare att tappa mycket under några inledande veckor innan viktnedgången minskar i tempo. Det är alltså enklare att tappa kilon under första månaden än under andra eller tredje.

Hur mycket är hälsosamt att gå ner på en månad?

Även detta varierar från person till person. Medan det inledningsvis kan göra stor skillnad att minska antalet kalorier per dag får man ändå räkna med att effekten på sikt avtar.

Om man lyckas äta mindre och bättre mat och samtidigt få i sig vad man behöver så är det på sikt istället rimligt att förlora fyra-sex kg per månad.

8 tips som gör att du går ner en hel storlek på bara en månad

Promenera eller löp

Om du vill rasa i vikt så behöver du förbränna kalorier och ligga på ett kaloriunderskott. Så då gäller det att du tar dig ut och går eller joggar beroendes på din ambitionsnivå.

En promenad varje dagligen minst, alternativt en löprunda varannan är min personliga rekommendation.

Släck din törst med vatten

I vatten finns inga kalorier. Trots detta mättar vatten väldigt bra och en god vätskebalans är även viktigt för hur kroppen fungerar i övrigt. Man kan spara ett stort antal kalorier genom att äta mindre och dricka mer.

Ett tips är att pressa citron i vattnet. I citron, som inte heller innehåller några kalorier att tala om, så finns det ämnen som gör att din förbränning ökas och att ditt sötsug hämmas, så att du inte äter onyttigheter i onödan. Börja alltså gärna dagen med citronvatten.

Byt ut fredagsmyset

I socker och alkohol finns det gott om kalorier. Gör dig därför en tjänst och byt ut ditt vanliga fredagsmys mot nyttigare alternativ.

Om du äter grönsaksstavar till en hemmagjord nyttig dipp så sparar du kalorier jämfört med om du köper chips och dipp i butiken.

Sov ordentligt

I princip alla studier visar att dålig sömn och övervikt hänger ihop. När hjärnan blir trött trånar den efter fett och socker, som innehåller mycket kalorier.

Om du istället sover ordentligt så får du naturlig energi från den källan istället, och orkar hålla matdisciplinen hela dagen. Har du svårt att få ordentligt med sömn på natten så överväg att sova två gånger per dygn.

Mindre snabba kolhydrater

Snabba kolhydrater leder ofta snabbt till att du får i dig en hög mängd kcal per dag. De snabba kolhydraterna utgör ofta majoriteten av den mängd kalorier vi får i oss och därför bör du tänka extra på om det är någonting du ska byta ut mot exempelvis proteinrik mat.

Ät hemma och skippa restaurang

När du äter hemma är det lättare att bestämma exakt vad du äter. Det underlättar också när du räknar kalorier eftersom att du vet exakt vilka livsmedel du äter.

En fördel är också att du snabbt kommer märka att det ger mer över i plånboken om du gör matlagningen hemma.

Gör du maten själv så har du också full kontroll över när på dagen du vill äta. Detta kan vara smart om du till exempel tänkte prova på periodisk fasta, då man bara äter ett visst antal timmar om dagen.

Ät oftare och minska portionerna

Vill du gå ner ett par kg är det bra att äta oftare men mindre. Om du äter mindre portioner fem eller sex gånger om dagen kommer du snabbt upptäcka att du minskar mängden kalorier samtidigt som du håller dig pigg hela dagen.

Ät inget i soffan

Visst kan det vara härligt att stoppa i sig mat och andra kalorier i tv-soffan. Det kan dock snabbt bli så att man gör lite väl bekväma val och då äter många onyttigheter, och därmed slukar i sig för många kalorier om dagen.

I soffan förbränner du inte många kcal så de kalorier du samlar på dig blir du heller inte av med.

Börja med detta: Sätt ett veckomål

Det enklaste är om du planerar månaden genom att dela upp den i kortare delar. Sätt till exempel upp målsättningen att du ska tappa fem kilo i månaden och räkna ut hur mycket kalorier det innebär att du behöver göra dig av med per dag, samt hur mycket kalorier det betyder att du kan bör få i dig under veckan. Läs vidare kring hur mycket du kan gå ner på en vecka.

Föregående artikel: Gå ner i vikt utan träning