Gå ner i vikt på en vecka

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Hur mycket kan jag gå ner i vikt på en vecka?

Om du minskar ditt kaloriintag med 1000 kcal per dag, så går du ner 1 kilo per vecka. Men det går självklart att gå ner ännu mer än så på en vecka.

Om man verkligen anstränger sig för nå mesta möjliga viktminskning under en vecka, så går det att gå ner mer än fem kilo.

Detta kräver dock att man äter väldigt lite samtidigt som man ägnar mycket energi åt träning, för att minimera intaget av kalorier samtidigt som man maximerar förbränningen.

Det bästa är dock att försöka gå ner max två-tre kilo de första sju dagarna och därefter en aning mindre än så.

Hur mycket är hälsosamt att gå ner i veckan?

Många faktorer spelar in, men efter de första sju dagarna – då du kan tappa 2-3 kilo – är det klokt att försöka satsa på 0,5-1 kilo per vecka som mål.

Kroppen mår bättre när vikten minskar lagom snabbt. Den främsta anledningen att gå ner i vikt brukar vara att tappa fett, men satsar man för hårt kan det uppstå en risk att man även bränner muskelmassa, vilket sällan är något att eftersträva.

Så kickstarter du din viktnedgång och rasar 2-3 kilon första veckan

Välj din diet: Periodisk fasta eller 6 små rätter om dagen

Periodisk fasta innebär att du äter under färre antal timmar per dag än annars. Man kan kalla det för ”ätfönster”, alltså en tidsperiod under dagen då man äter och annars låter bli. Ett exempel kan vara att man har sitt ätfönster mellan kl 11 och 19.

Att ha friheten att äta under dessa åtta timmar kallar man då för 16:8 (16 timmar utan mat, 8 timmar då man äter normalt).

Detta passar dock inte alla. Vissa grupper, till exempel gravida, bör absolut inte ägna sig åt periodisk fasta. Andra kanske fungerar dåligt utan att äta mat på sexton timmar. Det är högst individuellt.

Ett alternativ är då att äta mindre portioner ofta. Så länge du håller antalet kalorier nere så gör det ingenting om du äter vid sex eller sju tillfällen per dag.

Börja dagen med ett glas citronvatten

Citroner innehåller ett ämne som heter polyfenoler, som stillar blodsockret och minskar ditt sötsug.

Det finns dessutom en uppsjö med andra fördelar med citron: levern mår bra och arbetar lite hårdare, C-vitamin är nyttigt, och dessutom är det vätskedrivande vilket speciellt under inledningsfasen av ens viktminskning ger goda resultat.

Undvik snabba kolhydrater

Snabba kolhydrater hittar man bland annat bland annat i ris, pasta, potatis och onyttigheter som godis och läsk. Snabba kolhydrater är lika dåliga som många former av fett.

De bryts ner snabbt i kroppen och gör dig snart hungrig igen – och det säger sig självt att det inte är så bra när du vill gå ner i vikt.

Det finns många alternativ till snabba kolhydrater. Vill du till exempel äta pasta kan du lösa det genom att äta fullkornspasta istället. Mycket bättre.

Ingen alkohol

Alkohol innehåller många kalorier och underskattas ofta bland dem som vill gå ner i vikt. Utöver att alkoholen i sig själv får dig att gå upp i vikt, så har den också effekten att den försämrar ens omdöme och lätt kan få en att äta mat som inte är bra. Kroppen vill gärna ha fett och socker när den fått alkohol i sig.

Dessutom är det också så att levern kommer att försöka förbränna alkoholen så snabbt som möjligt, vilket försvårar för kroppen att förbränna fett. Ska du gå ner 2-3 kilo under de första sju dagarna, bör du avstå från alkohol för att gå ner i vikt.

Ta trapporna

All träning är bra träning. Du behöver inte gå till gymmet för att gå ner i vikt. Att ta trapporna istället för hissen, hemma och på jobbet, är ett tips som kan bränna ganska stor mängd kalorier varje dag och över tid kan det ge kraftfulla resultat.

Gå promenader

Att promenera är en aktivitet som nästan alla kan ägna sig åt eftersom att det är lätt att själv välja tempo, miljö och tidpunkt.

Vissa går gärna en kvällspromenad, andra på morgonen eller mitt på dagen. Till skillnad från de flesta gym är det aldrig stängt på promenadstråken.

Ju snabbare du går, desto mer fett och kalorier bränner du. Det är också skönt att promenera och det är någonting som är bra att hålla vid liv även de veckor när viktminskning inte är av största betydelse.

Frisk luft och D-vitamin från solen ska inte underskattas, och ger energi till att kunna göra vardagen sund och hälsosam.

Vardagsmotion gör skillnaden

Rörelse bränner kalorier, och så länge du gör av med fler kalorier än du får i dig så går du ner i vikt när du väger dig vid veckoslutet.

Egentligen krävs det inte särskilt mycket. En extra storstädning får dig att göra av med rätt mycket fler kalorier än om du bara sitter hemma i soffan.

Att stå upp och laga mat i en timme per dag snarare än en halvtimme ger dig inte bara bättre kost – utan är också ett sätt att hålla igång kroppen lite extra.

Sov minst 7 timmar per natt

Alla studier pekar på att man ska hålla hårt på nattsömnen. Det har konstaterats ett starkt samband mellan dålig sömn och problem med för hög vikt.

Lyckligtvis är möjligheterna goda att kunna sova tillräckligt om du följer våra tips och håller dig aktiv.

De exakta anledningarna till sambandet mellan dålig sömn och övervikt är okända. Vad som dock är alldeles fastställt är att sömn är viktigt för energinivån och med ordentlig sömn blir det lättare att att exempelvis följa en diet.

Vi vill ofta ha socker när vi är trötta och därför kan det vara lätt hänt att man ger med sig och äter en chokladkaka istället för några goda grönsaker.

Hur fortsätter jag gå ner i vikt efter första veckan?

Det bästa är att fortsätta som du börjat. Du ska äta mat med begränsade mängder kalorier och röra på dig så mycket som möjligt. Det finns små ändringar som du bör använda dig utav som du hittar i vår artikel om hur man går ner i vikt första månaden.

Att ha tappat vikt efter de första sju dagarna ska du inte se som slutstationen – istället ska du se det som inspiration att fortsätta på samma väg. ”Nu har jag gått ner tre kilo, nu vill jag tappa några till”.

Du får dock räkna med att viktminskningen också avtar lite allt eftersom du blir smalare och går ner i vikt. Det är bara normalt. Ju mindre fett du har, desto mindre kan du bränna.

När du nått din optimala vikt bör du också fortsätta tänka på vad du ska äta och hur du i övrigt ska leva. För de allra flesta, även ett fåtal upplever motsatsen, är det ju tyvärr lättare att gå upp i vikt än tappa eller hålla den.

Därför är det förnuftigt att fortsätta leva sunt efter att viktmålen är uppnådda.

För dig som vill gå ner och fortsätta

Vi har skapat flera guider som hjälper dig att tappa onödiga kilon. Så om du vill ta din viktnedgång på allvar så är jag redo att hjälpa dig med det, helt gratis!

Nedan följer fler artiklar som du kan ta nytta utav:

Föregående artikel: Gå ner i vikt på en månad

Nästa artikel: Gå ner i vikt gravid