Gå ner i vikt snabbt

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Många undrar över hur snabbt man kan gå ner i vikt och vilka de bästa metoderna är. Det korta svaret är alltid att inte äta så mycket och att röra sig mer. Det längre svaret är att det är lite mer komplicerat än så.

Vi hjälper dig gå ner i vikt snabbt

Det stämmer, vi kommer att hjäla dig att gå ner i vikt snabbt om det är ditt mål och du är redo att göra vad som krävs för att nå en snabb viktminskning. Modellen som vi förespråkar har vi själva testat fram (bildbevis finnes nedanför).

Du kommer inte behöva räkna kalorier eller ladda ner några appar, utan följa ett par förändringar i din livsstil som kommer att leda till att du tappar vikt, snabbt.

jag gick ner i vikt snabbt
Jag tappade 6 kilon på en månad

Snabb viktminskning är inte alltid en bra viktminskning

När man vill gå ner i vikt vill man så klart att det ska gå så snabbt som möjligt. Det finns dock flera nackdelar med göra det alltför snabbt. Bland annat finns det en risk att man genom en diet bestående av väldigt få kalorier inte får i sig alla de näringsämnen man behöver.

En annan nackdel är att kroppen kan hamna i ett svälttillstånd som den inte mår bra av, och som innebär att man snabbt kan få tillbaka sina förlorade kilon när man går tillbaka till en mer normal diet.

Även om det är fullt möjligt att gå ner i vikt snabbt bör man alltså komma ihåg att det bästa är att inte pusha kroppen alldeles för hårt, och komma ihåg att fortfarande ge kroppen vad den behöver medan man minskar i vikt. Ett tips är att tänka att du ska äta rätt snarare än behöva gå hungrig.

Hur mycket kan man gå ner på en dag?

Rent tekniskt kan du gå ner över två kilo på en dag, men mycket av detta kommer att vara vatten vilket innebär att det inte är hållbart att tappa så mycket vikt varje dag. Att äta mindre och bättre kan få dig att tappa ett par hundra gram per dag.

Det bästa är dock att planera hur mycket du vill gå ner i vikt per vecka eller månad istället för per dag, eftersom att vikten kan variera naturligt från dag till dag.

Hur mycket kan man gå ner på en vecka?

Äter du bra och tränar mer så är det rimligt att tappa upp emot ett till två kilon per vecka, även om någon som verkligen anstränger sig och äter mindre kan gå ner i vikt lite fortare än så. Detta är dock väldigt individuellt och beror också på hur mycket du väger från början – någon som väger närmare 150 kilo kan gå ner i vikt snabbare än någon som väger hälften.

Behöver du ändå gå ner 5 kg i vikt under en vecka så är det möjligt genom att minska mängden kalorier du får i dig samtidigt som du rör dig mer och under slutet på veckan även begränsa hur mycket vatten du dricker.

Men du bör komma ihåg att fem kg på sju dagar är mycket, och inget hållbart sätt – du kommer inte att kunna göra det varje vecka. Och även om du hade klarat det så är det inte hälsosamt.

Hur mycket kan man gå ner på en månad?

Det är möjligt att gå ner upp emot tio kilo om man verkligen försöker. Men ska det vara hållbart på lång sikt är det oftast bättre att satsa på att gå ner 3-4 kilo, beroende på vilken din startvikt är. Den som går ner mer än så kan ha svårt att behålla sin viktminskning när de återgår till en mer normal livsstil.

Till skillnad från att gå ner till exempel fem kilo på sju dagar så är det dock inte helt omöjligt att faktiskt permanent och hållbart förlora tio kilo på en månad om man kan hålla sig väldigt disciplinerad: äta mindre, öka mängden träning och vara noga så att man inte äter onödiga kolhydrater, kalorier och dåligt fett.

Vad innebär ”snabb” viktnedgång?

Hälsovårdens rekommendationer lyder som så att en normal viknedgång innebär en viktminskning på 0.5-0.9 kilo per vecka. Alltså innebär det att allt över 0.9 kilo per vecka räknas som snabbt.

Så går du ner i vikt snabbt: 10 metoder och tips

Våra metoder är som sagt beprövade och hjälper dig att gå ner i vikt snabbt. Detta gjorde jag personligen för att tappa 6 kilo på en månad (vilket anses som mycket). 

  1. Minska matportionerna
  2. Byt ut kolhydrater mot protein och grönt
  3. Ät minst 5 gånger om dagen
  4. Rör på dig
  5. Testa en fettförbrännare
  6. Drick mycket vatten
  7. Planera din dag
  8. Läs på
  9. Laga mat själv
  10. Ingen alkohol

1: Minska matportionerna

Att helt enkelt äta mindre är någonting som naturligtvis kommer att hjälpa om du vill gå ner i vikt snabbt. Det är lätt att tänka ”det här är för lite, det kommer jag aldrig bli mätt på” till en början, men kroppen anpassar sig snabbt och dina mindre portioner kommer snart att kännas alldeles lagom.

Att minska matportionerna gör inte att du behöver gå hungrig – ät istället fler mål om dagen, på så sätt kan du fortfarande hålla dig mätt. Ser du till att få i dig mycket protein kommer det också göra så att du håller dig mätt och stark under din viktnedgång.

Det går utmärkt att mindre mängder och fortfarande ha en bra och balanserad kost. Det gäller bara att vara lite mer kreativ än genom vanliga enkla lösningar som att äta en massa pasta eller ris.

2: Ät protein och grönsaker – Minska på kolhydrater

Att minska mängden kolhydrater, och då framför allt snabba kolhydrater, gör stor nytta. Istället är det bra att äta mer protein och grönsaker, som innehåller såväl färre kolhydrater som kalorier. Detta ger lika mycket eller mer energi och kommer att ha stor effekt på din viktminskning.

I den mån du ändå äter mat med kolhydrater så är det bra att försöka göra det tidigt på dagen och då att försöka äta långsamma sådana, så att du känner dig mätt längre.

Anledningen till varför protein bör utgöra en betydande del av de flesta mål är att protein hjälper dig att se till så att du tappar mer fett än muskler. Grönsaker är viktigt bland annat eftersom för att de innehåller mycket av den näring din kropp behöver. Genom att öka mängden grönsaker behöver inte mindre mål mat göra att du förlorar sådant din kropp mår bra av.

3: Ät regelbundet (minst 5 gånger om dagen)

Vill du gå ner i vikt? Ät mer! Nåja, inte mer – men oftare och andra saker än du kanske vanligtvis äter. Att äta fem eller sex eller till och med sju gånger per dygn gör att du får energi att bränna, och när du bränner energi så bränner du vanligtvis också kalorier. Självklart menar vi då inte att du borde äta fem fullskaliga måltider, utan snarare ett flertal mindre mål som många gånger bara behöver vara någon frukt eller grönsak.

Medan att äta ofta är ett bra sätt för att uppnå snabb viktminskning så är det bästa för din kropp att ändå hålla uppe tydliga rutiner medan du gå ner i vikt. Att äta vid ungefär samma tidpunkt varje dag hjälper kroppen att anpassa sig till din nya livsstil. Därför kan det vara bra att redan på förväg planera både när du ska äta och vad din mat ska bestå av, så att du får struktur.

4: Rör på dig

En bra kost är inte allt som spelar roll. Att regelbundet röra på sig hjälper också till med viktminskningen. Genom att träna förbränner du fett och kalorier, och hjälper dig dessutom att bli starkare och uthålligare. För den som vill gå ner i vikt snabbt är mängden rörelse nästan lika viktig som stora förändringar vad gäller maten.

Att röra på sig behöver inte betyda att man går till gymmet varje kväll, utan det finns

Att ta trapporna istället för hissen är ett exempel på en liten förändring som på lång sikt kommer bränna ganska många kalorier. Andra tips kan vara att promenera till jobbet istället för att ta bilen… och kanske även fundera på om du inte ska använda det där gymkortet som ligger och dammar på hyllan.

5: Testa en fettförbrännare:

I vår moderna värld har många människor både stillasittande yrken och fritidsaktiviteter. Detta har gjort att mycket tid och pengar lagts på att utveckla

Idag kan man hitta många så kallade fettförbrännare, eller bantningspiller det vill säga kosttillskott för att öka förbränningen av fett och som också minskar hungerkänslor. Dessa fungerar faktiskt ofta ganska bra och kan därför användas som ett komplement till andra sätt att gå ner i vikt.

6: Drick mycket vatten

Vatten är ett fantastiskt verktyg när man vill gå ner i vikt snabbt. Det innehåller inga kalorier och så väl kroppen som hjärnan behöver gott om vatten för att kunna fungera optimalt.

Faktiskt så finns det studier som visar att många av de hormoner som hjälper oss att bränna kalorier inte fungerar optimalt om vi inte får i oss tillräckligt med vatten. Därtill är det också bra för viktnedgång genom att faktiskt vara mättande, vilket gör att man kan dra ner på maten.

7: Planera din vecka

Det är lätt att tappa disciplinen om man bara tar saker som de kommer. Genom att planera exempelvis vad man ska äta till mat och hur många kalorier man tänker få i sig så blir det lättare att hålla sig till planen.

Gör en veckoplanering varje söndag och försök sedan hålla dig till den så gott det går. Om någonting oförutsägbart inträffar så ge inte upp hela planen – det är bättre att du äter och tränar som du tänkt sex dagar av sju istället för noll dagar av sju.

8: Läs på!

Det finns ingen brist på litteratur när det gäller kost och viktnedgång. Ett generellt tips som fungerar på nästan allt i livet är ”läs mer – förstå mer”. Din kropp är trots allt en slags vetenskap och det finns väldigt få problem som inte andra redan löst.

Samma sak kan sägas om kost och träning. Inför och under det att du går ner i vikt är det därför bra att samla på sig så mycket kunskap som möjligt.

Ett tips är att, utöver att läsa böcker och hemsidor som behandlar dessa ämnen, så kan du också läsa studier som påvisar för- och nackdelarna med olika metoder och livsmedel.

9: Laga mat själv

Att laga mat själv gör att du vet precis vad du äter och hur mycket du äter. Processad mat innehåller ofta mycket socker, snabba kolhydrater och andra onyttigheter som gör viktminskningen svårare.

Att hålla sig till egenlagad mat i en stressig vardag är inte alla gånger så lätt, men du bör komma ihåg att det kommer flera fördelar med att ha kontroll över vad du äter.

Gör du bra val kommer det inte bara att hjälpa dig gå ner i vikt snabbt, utan kan också ha positiv inverkan på din hälsa om du ser till så att du får i dig alla viktiga näringsämnen när du äter dina måltider.

Genom att laga din egen mat gör du även en insats för både klimatet och ibland din egen plånbok. Därför kan det på många sätt vara värt att minska mängden färdigprocessad mat och andra viktfällor, och istället ge dig ut för att handla de grönsaker och protein som behövs för en balanserad kost.

10: Ingen alkohol

Att minska eller helt sluta dricka alkohol är ett effektivt sätt att gå ner i vikt snabbt. Näst efter fett är alkohol det som innehåller mest kalorier, och ska man gå ner i vikt är mindre kalorier ett måste.

Alkoholens effekt på levern försämrar dessutom fettförbränningen, samtidigt som många blir sugna på olika sorters mat som inte har någon positiv inverkan på viktminskningen.

Snabb viktminskning = Färre kalorier in än ut

Nyckeln till all viktminskning är att göra dig av med fler kalorier än du får i dig. Får du i dig 2000 kalorier per dag så behöver du bli av med 2001 för att gå ner i vikt. Den som får i sig 1500 kalorier per dag och bränner 2500 kalorier går ner i vikt snabbt.

Var du vill lägga ribban är upp till dig, men detta är i varje fall den grundläggande matematiken för viktminskning. Om du rör på dig mer och äter mindre mat, helst bra sådan, så kommer du också att gå ner i vikt.

Vad hjälper en att gå ner i vikt snabbare?

Det finns några livsmedel som kan vara bra att samla på sig för den som vill gå ner i vikt snabbt. Koffein innehåller väldigt lite kalorier och brukar dessutom minska sötsuget. Chili har effekten att det ökar din värmeproduktion, vilket bidrar till att bränna fett och kolhydrater.

Kanel förknippas ofta med mindre nyttiga ting som kanelbullar och bakelser, men kryddan i sig själv innehåller ämnen som höjer metabolismen och gör att kroppen lagrar mindre fett.

Fettförbrännare innehåller ofta ett flertal olika ingredienser som hjälper din matsmältning, minskar din hunger och förbättrar din förbränning. Dessa hjälpmedel ska dock ses som just hjälpmedel för att nå din önskade vikt – det allra viktigaste för att kunna gå ner i vikt snabbt är ändå att äta rätt mat och röra på sig flitigt.

Skippa alkohol om du vill se snabba resultat

I princip alla studier som behandlar ämnet alkohol och viktnedgång är entydiga: genom att dricka mindre eller ingenting alls uppnår du bättre resultat samtidigt som ditt allmänna hälsotillstånd kommer att förbättras.

Vill du ändå unna dig någonting att dricka så håll dig till något enstaka glas vin, då det enligt studier inte har alltför negativa konsekvenser att dricka det då och då. Men det bästa är alltså att helt låta bli.

Sammanfattning om snabb viktminskning

Det går utmärkt att gå ner i vikt snabbt, även om det finns anledningar att låta bli att försöka gå ner flera kilon i veckan. Det bästa är oftast att sikta på ett par kilo i månaden genom att öka mängden rörelse samtidigt som du minskar portionerna och försöker bli mer noggrann när du bestämmer vad din kost ska bestå av.

När du går ner i vikt kan det ofta gå väldigt snabbt till en början. Detta kanske ökar dina förväntningar och krav, men det är viktigt att komma ihåg att även om minskningen avtar så innebär inte du att du gör något fel – det är helt enkelt bara enklare att tappa de första extrakilona.

Ett tips för den som känner att det verkar jobbigt att göra alla dessa dramatiska förändringar på en gång är att istället ta det successivt, kanske över en månad. Först ser du över hur du kan öka mängden rörelse. Veckan därpå börjar du reflektera över vad du faktiskt äter.

Efter det börjar du minska mängderna, och till sist vilka hjälpmedel som existerar i form av effektiva livsmedel och fettförbrännare. Genom en sådan här stegvis upptrappning kommer du inom loppet av en månad inte bara uppleva en viktminskning, utan en också en ganska snabb sådan.

Föregående artikel: Gå ner i vikt med träning