Gå ner i vikt utan träning

Senast Uppdaterat:
Kategori: Gå ner i vikt
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Jag vet att många undrar över hur man kan gå ner i vikt utan träning. Och det är förståss möjligt även om du behöver inkludera en viss motion i vardagen för att tappa vikt utan att träna.

I denna text kommer jag att dela med mig av alla metoder och tricks som finns för att du ska lyckas med din viktnedgång, utan att gå på gym eller anstränga dig för mycket fysiskt.

Så kan du gå ner i vikt utan träning

När du vill gå ner i vikt utan att träna kommer mycket istället att kretsa kring vad du äter. Den som ägnar sig mer åt träning bränner kalorier på det sättet, vilket gör det lättare att gå ner i vikt utan träning.

För den som inte har tid eller ork att träna kommer det istället krävas ännu mer disciplin vad gäller diet och måltider.

Att du inte tränar innebär dock inte att du inte ska röra på dig alls. Då blir det väldigt svårt. Viss fysisk aktivitet är i det närmaste ett måste även om du inte går till ett gym och kör regelrätt träning.

Vilka faktorer kan påverka viktnedgång utan att träna?

Alla har olika startförutsättningar som påverkar hur mycket man kan gå ner i vikt utan träning eller fysisk aktivitet. Detta gäller förstås även den som försöker gå ner utan träning. Om du har hög vikt från början är det att vara enklare att gå ner bara genom att ändra vad du äter och dricker.

Andra faktorer är till exempel ålder, kön och mängden ”naturlig” motion du får utan träning. Ett arbete som innehåller mycket fysisk aktivitet gör att du naturligt förbränner fler kalorier per dag än om du har ett stillasittande kontorsarbete.

Det finns också naturliga aspekter som spelar roll. Genetik exempelvis. Vissa tycks kunna äta hur mycket som helst och ändå aldrig gå upp i vikt. Världen är är orättvis på så sätt. Men fokusera inte på det, utan börja istället med att planera vad du själv kan göra för din viktminskning.

Våra 7 bästa tips för dig som vill gå ner i vikt utan att träna

1. Gå mycket

Att promenera, gärna en gång per dag, är inte bara härligt och rogivande, det hjälper dig också att gå ner i vikt. Man kan säga att det är träning utan att vara träning: ingen svett, inget behov att duscha efteråt, ingen andfåddhet – men ändå avsevärt fler tappade kalorier än om du bara hade suttit i soffan.

Bäst effekt får du av att gå på morgonen, gärna innan frukost, eller på kvällen efter sista måltiden. Men all rörelse är bättre än ingen rörelse.

2. Cykla till jobbet

Lite högre puls än att gå kanske, så visst kan det kännas lite som träning att cykla. Men om du bakar in det i din vardag och inte cyklar jättefort, så kommer det att kännas mer som en praktisk aktivitet än som faktisk träning.

3. Välj en diet och följ den

Det finns olika sorters dieter och det kan vara svårt att bestämma sig för vilken du ska välja. Men faktiskt är det så att de allra flesta dieterna fungerar och kommer att hjälpa dig tappa kilon.

Faktum är att du behöver en anpassad kost om du ska lyckas gå ner i vikt utan träning.Försök dock att inte byta mellan olika metoder för ofta. Testa en som du tycker låter intressant, och ge det en ärlig chans – åtminstone en månad!

4. Undvik alkohol

Att du inte bör äta onyttigheter som godis, glass och snabbmat med massa dåligt fett kan du nog räkna ut på egen hand.Men glöm inte bort att alkohol är en annan fälla med väldigt många kalorier.

Minska mängden alkohol eller ännu hellre undvik det helt, så kommer du märka att det gör underverk för vikten. Ännu ett måste om du ska lyckas gå ner i vikt utan att träna.

5. Planera din kost

Det är smart att göra ett schema över veckan, så att du vet vad du ska äta varje dag. Räkna antalet kalorier dina planerade måltider, och ännu bättre är det om du också kan laga några eller alla mål mat på förhand och ha i matlådor.

Genom att planera på detta sätt innan veckan börjar underlättar du för dig själv och ger dig bättre chans att faktiskt hålla dig till din plan. Dessutom visar du för dig själv att du tar din viktnedgång på allvar.

6. Drick vatten

Vatten fyller ungefär en miljon olika funktioner. Dricker du vatten kommer du vara mindre hungrig och dina organ arbetar dessutom bättre om du får i dig tillräckligt med vätska.

Om du behöver piffa upp ditt vatten lite, kan du pressa ner lite citron. Det ger extra vitaminer och citron består delvis av ämnen som bättrar på förbränningen.

7. Hitta sätt att göra det lite jobbigare för dig

Bekvämlighet är ju ofta trevligt, men när du går ner i vikt är det knappast din bästa vän. Att ta trapporna istället för hissen eller att gå ut med soporna någon gång oftare än du verkligen behöver är två tips på förändringar som bränner några extra kalorier.

Du måste fortfarande röra på dig för att tappa kilon

Att äta mat som är nyttig och lagom i omfång är en utmärkt början. Men kroppen behöver fortfarande röra på sig för att minska i vikt. Att du inte vill, orkar eller hinner ägna dig åt träning är förståeligt – men det innebär inte att du bara ska sitta i soffan och slappa.

Försök att röra på dig så mycket du kan. Kanske kan du promenera eller rentav ta cykeln till jobbet. Kanske städa en gång mer än vad du brukar. Har du ett stort vardagsrum kan du rentav gå en promenad medan du tittar på film!

Vilka dieter är bäst att applicera för att gå ner i vikt utan träning?

Det finns många dieter som kan göra positiv skillnad för din vikt. Vilken som passar bäst kan variera från person till person och vilka förutsättningar du har.

Här nedan är några dieter som både förbättrar din hälsa och minskar din vikt.

Lär dig mer om LCHF och keto

LCHF står för Low Carbo High Fat och betyder att du undviker kolhydrater och istället får i dig mer fett (förslagsvis bra sorters fett!).

Kolhydrater finns i det mesta som är onyttigt, till exempel glass, godis, kakor och liknande, men även i mer nyttiga saker som ris, pasta och potatis.

Fett av den bra typen får man i sig bland annat från fisk, frön och avokado. Det finns många variationer av LCHF och det är därför värt att göra research innan du börjar.

Keto betyder ”ketogen” kost och är något man äter för att uppnå något som kallas ketos, vilket är ett tillstånd när kroppen använder fett som sitt huvudsakliga bränsle. Dieten är ganska lik LCHF, men med mindre fokus på att få i sig protein.

Både LCHF och Keto kräver en del tanke och planering – men kan fungera bra om man lyckas hitta en bra balans.

Periodisk fasta

Flera studier visar att det kan vara gynnsamt med periodisk fasta. Det finns flera varianter, men ett känt exempel är 8:16 som betyder att du har ett fönster på åtta timmar då du äter normalt och en period på sexton timmar där du inte äter alls.

Vissa klarar sig bättre än andra utan att äta mat under en längre del av dygnet, och för de som klarar att hålla humöret uppe utan exempelvis frukost kan det vara en bra idé att testa periodisk fasta.

Hur går man ner i vikt snabbare?

Det vanliga svaret är att äta bra mat och att träna. Men eftersom att den här artikeln handlar om att gå ner i vikt utan att träna, så ser prioriteringarna lite annorlunda ut.

Nyckeln till gå ner i vikt är alltid att få i sig färre kalorier än man gör av med. För den som inte tränar innebär detta att det blir extra viktigt att lägga tid och omsorg på att äta vettigt.

Hur man håller vikten långsiktigt

För att hålla vikten på sikt är det först och främst förnuftigt att hålla fast vid en bra kost. Om du vill kan du dessutom också – när det passar ditt livsschema och dina vanor – börja träna då det onekligen kommer att ha en positiv effekt på din kropp och hälsa.

Välj lågkolhydratkost

Att få i sig mindre mängd kolhydrater per dag är en metod till viktnedgång för den som vill tappa vikt utan att träna.

I och med att du inte tränar gör du inte heller av med särskilt mycket energi, och då är lågkolhydratkost ett sätt att kompensera för detta.

Även om du faktiskt skulle börja träna ska du hålla nere på kolhydraterna, dock är det ännu viktigare för dig som inte motionerar så mycket.

Vilka kosttillskott kan hjälpa?

Många kosttillskott hjälper även för den som inte vill träna. Tillskott som gör att du känner dig mindre hungrig hjälper genom just den funktionen.

Likaså finns det tillskott som ökar din förbränning, något som är till nytta både för den som förbränner mycket och den som har en mer lågenergisk metod.