Sockerberoende

Publicerat
Kategori: Minska sötsug
Foto av författare
Skrivet av:Tomek

Själv gått igenom en hälsoresa och hjälpt flera andra att göra just samma sak.

Vi alla vet vilken omedelbar lyckokick vi utsätts för när vi äter något som innehåller massa socker. Må det vara en chokladboll eller dricka läsk. Vill du också bli av med den känslan, att ständigt vilja få i sig socker? Så bra, för att det finns beprövade metoder som verkligen funkar. Och det är just dessa jag tänker gå igenom i denna artikel. Men först, tänker jag att vi reder ut denna fråga en gång för alla…

Är socker beroendeframkallande?

Ett sockerberoende skiljer sig från att vara beroende av alkohol eller droger. Forskningen är inte helt entydig om ifall socker i sig är beroendeframkallande eller inte – men man är överens om att det främst är en psykologisk form av beroende då sockret sätter igång våra belöningssystem.

Fördelen med detta är att det är enklare att sluta med socker än med mycket annat – även om det givetvis fortfarande ofta är en process som innehåller en del lidande.

Sockerdetox: Så blir du kvitt ditt sockerberoende

1: Planera din kost

Genom att alltid veta vad du ska äta undviker du att skapa situationer där dina impulser och begär tar överhanden. Du bör göra ett schema över maten du ska äta och se till att följa det strikt.

2: Se till att alltid vara mätt

Något som faktiskt ofta bidrar till ens sockerberoende är matvanor som gör att kroppen ofta är hungrig. När detta händer vill hjärnan ha en snabb lösning för att få ny energi – och då finns det en överhängande risk att du väljer att äta socker istället för att ställa dig i köket och laga ett bra mål mat.

Försök undvika att du blir alltför hungrig genom att ändra ditt sätt att äta. Kanske kan det vara en bra idé att klämma in något extra mellanmål om du brukar bli hungrig mellan måltiderna.

3: Töm hemmet på socker

Denna metod är bullet proof. Det är mycket enklare att undvika socker som inte finns. Släng eller ännu hellre ge bort allt med hög sockerhalt innan du börjar kampen mot ditt beroende. Främst så klart alla sötsaker, men kan du även bli av med livsmedel som innehåller mycket socker i allmänhet så är det ännu bättre.

4: Ha tuggummi till hands

Tuggummi kan hjälpa din sockerdetox. Exakt varför tuggummin kan minska ens sötsug är inte helt klargjort, men att ha någonting sötsmakande i munnen kan för vissa fungera som ett substitut till att småäta godis och andra onyttigheter. Glöm bara inte att det ska vara ett sockerfritt tuggummi.

Nolltolerans först två veckorna

Under den första tiden är det väldigt viktigt att du håller dig helt sockerfri. Om du några dagar in på din sockerdetox ger efter och äter sötsaker av något slag, så börjar kampen i princip om från början – du har gett din kropp socker, och nu vill den ha mer. På så vis upprätthålls ditt sockerberoende.

I ett senare skede kan du börja unna dig att äta något sockrigt då och då, men första två veckorna gäller totalt avhållsamhet. Det är bara att ta sig igenom – när de två veckorna gått kommer suget vara mindre och kampen mot ditt beroende enklare.

Inga light-produkter

Man kan tro att en enkel utväg från ens beroende är light-produkter, men i många fall gör dessa faktiskt det svårare att sluta. Vissa ämnen som till exempel sötningsmedlet aspartam triggar hungerkänslor och kan locka dig i fällan. Ett annat problem är att känslan av lightprodukter ofta är densamma, vilket gör att dina gamla vanor hänger kvar. Detta kan försvåra att bli av med ditt sockerberoende på längre sikt.

Byt ut sockret

I princip vad du än använder socker till så går det att byta ut mot någonting annat, som till exempel nyttigare former av sirap eller socker. Är du van vid att äta godis eller liknande på kvällen behöver du inte ta bort vanan att äta då – men du får ersätta sockret med exempelvis grönsaker.

Undvik stärkelserik mat

I stärkelserik mat som pasta och potatis finns det snabba kolhydrater som höjer blodsockret. När blodsockret sedan sjunker igen så skriker kroppen efter socker och sötsaker – och då har du en tuff motståndare i kampen mot ditt sockerberoende. Under din detox bör du därför äta mat med färre och långsammare kolhydrater .

Hur du lyckas dra ned på kolhydrater och socker

Socker och kolhydrater finns i det mesta och det kan kännas som en stor utmaning att minska ner på dessa. Men faktum är att det finns alternativ och information som gör att det inte behöver vara så komplicerat. I dag har näringsläran kommit så långt att vi i stora drag vet vad allting innehåller, och hur man kan dra ner på dessa genom att planera en sund kost.

Mycket handlar också om psykologi. När du är sockerberoende vill hjärnan lura dig att äta socker, och det är viktigt att förstå detta för att vara medveten om var problemet ligger. Kroppen kommer inte att ta skada av att inte äta socker – det är bara någonting den försöker lura i dig. Försök tänka mer långsiktigt och fundera på de fördelar det ger att inte stoppa i sig onyttigheter.

Exempeldag, tips för ökat intag grönt och frukt

Till frukost kan det vara bra med ägg, stekt eller kokt spelar ingen större roll. Vill du ha i dig någonting mer kan du gärna göra några smörgåsar bestående av grovt bröd med grönsaker som pålägg. Som dryck till frukost kan du dricka ett glas citronvatten.

Ett exempel på en bra lunch är sötpotatis med vitt kött. Dessutom får du gärna piffa upp din rätt med rikliga mängder grönsaker. Undvik helst pasta, men vill du ändå ha det bör du ta en fullkornsvariant.

Till middag kan en gryta på grönsaker och fisk vara ett tips. Om mästerkocken i dig dessutom lyckas hitta ett sätt att blanda i lite kanel, med de goda egenskaper som finns hos den kryddan, så är det en bonus.

Mellan måltiderna kan det vara bra att ha tillgång till frukt och bär för mellanmålen, och kanske ett tuggummi för att dämpa hunger och sötsuget. Glöm inte att dricka gott om vatten under hela dagen.

Olika påverkan på olika människor

Människor fungerar olika. För vissa kommer det säkert vara ganska enkelt att avsluta sitt sockerberoende – det kan nästan helt gå över på bara någon dag. För andra kan det vara desto mer ansträngande.

Vi har olika kroppar, personligheter och förutsättningar. Det är helt enkelt omöjligt att veta hur en viss person fungerar om de inte längre kommer få äta sötsaker.

Vad som dock ska konstateras är att även om det är svårare för vissa än för andra, så går det alltid att bli av med sitt beroende. Om du från och med idag äter mindre socker, kan du nästintill vara säker på att du om inte särskilt många veckor känner både att du har mindre sötsug och mer energi i allmänhet.

Få i dig protein på morgonen!

Frukost är viktigt och en bra start på din dag ger goda förutsättningar att fortsätta dagen i samma anda. Protein är mättande och energigivande. Ett stadigt morgonmål med något ägg och grovt bröd får dig på rätt spår och gör det sockerfria livet enklare att tampas med.

Leder minskat sockerintag till viktnedgång?

Enligt inte bara den senaste studierna, utan också många år av omfattande forskning, är relationen mellan sockerintag och ens vikt ganska påtagliga. Vi vet helt enkelt att de som ätit mer socker i väldigt många fall har mer problem med vikten än med de som begränsar sitt sockerintag.

Socker finns i det mesta och påverkar oss på sätt som ibland kan vara svåra att upptäcka. Genom att begränsa mängden socker både från sötsaker och från det vi får i oss via maten eller till exempel alkohol, så går det att bota det eventuella beroende som uppstått. Du rasar dessutom i vikt om du slutar dricka alkohol.

Istället för att fundera på komplicerade dieter, träningsprogram och andra stora förändringar kan det vara värt att testa att dra ner på allting sött och se om det kan räcka för att man ska nå sin målvikt igen.

Hur vet jag om jag är sockerberoende?

Det allra enklaste sättet att få reda på det är att inte få i sig något socker, och då se om suget efter någonting sött kommer smygande. Detta händer så klart inte bara för sockerberoende människor, utan även för andra.

Men om det där suget kommer dagligen och påverkar dig och ditt humör negativt, så kan det mycket väl vara så att du utvecklat ett sockerberoende.

Föregående artikel: CBD Olja och viktnedgång

Nästa artikel: Krom mot sötsug?